Anak muda yang akan meranapkan BN PRU 13

Tuesday, March 1, 2011
Oleh: ZULKIFLI YAHAYA
Lebih 30 ribu Pemuda PAS dari seluruh negara berhimpun di Kota Sarang Semut, Kedah pada pagi 19 Februari 2011. Kira-kira 20 ribu darinya adalah anak-anak muda PAS dari Kedah selaku tuan rumah. 

Dari 15 kawasan di negeri ini mereka datang berbondong-bondong macam kelkatu keluar dari sarang. Kawasan Baling yang menghantar perwakilan teramai dengan konvoi bermotosikal. Sewaktu kepala sudah sampai ke Kompleks PAS Kedah, ekornya masih meleret berpuluh kilometer. Begitu juga konvoi dari kawasan-kawasan lain.

Di perkarangan Kompleks PAS Kedah para Pemuda berhimpun di tengah terik matahari saujana mata memandang. Macam rakyat Mesir berhimpun di medan Tahrir. Mereka tekun mendengar amanat pemimpin, bertakbir dan berikrar penuh semangat untuk mempertahankan semua kerajaan negeri Pakatan Rakyat, khususnya di Kedah. 
Walaupun Kompleks PAS Kedah pernah menyaksikan perhimpunan yang lebih besar dari itu beberapa kali, tapi perhimpunan kali ini sangat istimewa kerana ia adalah perhimpunan anak-anak muda. Mereka mengeluarkan duit poket sendiri untuk datang. Setiap kepala dikenakan pula bayaran RM10 seorang untuk mendapatkan sehelai baju T. 

Siapa pun tidak hairan jika Umno berjaya menghimpun orang ramai hadir ke program anjuran mereka kerana semua yang datang diberi upah, pengangkutan, baju dan makan minum semua percuma. 

Tapi jika ribuan manusia datang berhimpun dengan sukarela dan mengeluarkan belanja pula untuk menyertainya ia pasti akan memeningkan kepala para penguasa kerajaan yang memerintah di Pusat sekarang. Datuk Seri Najib yang mendengar laporan itu dari Cawangan Khas pastinya risau, macam risaunya Hosni Mubarak menyaksikan ribuan rakyat berhimpun di medan Tahrir. 

Menteri Besar Dato’ Seri Azizan Razak yang begitu teruja dengan kehadiran para pemuda, melahirkan keyakinan bahawa PAS mampu mempertahankan Kedah dengan majoriti dua pertiga. Di hari yang sama Pengerusi BN Kedah, Dato’ Ahmad Bashah Md Hanipah yakin BN akan menawan Kedah dengan memperolehi sekurang-kurangnya 30 dari 36 kerusi DUN. Bashah bercakap anti klimaks tapi ‘tak salah’ kerana orang politik mesti kena terus bercakap begitu. 

Sewaktu lebih 30 ribu Pemuda PAS berhimpun di Kota Sarang Semut, semua ahli-ahli Dewan Harian Kawasan dari seluruh negara berseminar di Shah Alam mencari jalan bagaimana untuk menarik kembali sokongan orang Melayu terhadap PAS yang nampaknya sedikit terhakis. Petunjuknya ialah keputusan pilihanraya kecil yang berlaku sejak 2008. 



 
     




Menurut Dr. Wong Chin Huat, Pensyarah Sains Politik sebuah IPT yang mengulas isu berkaitan di Konvensyen Nasional Pengupayaan Bangsa, Pakatan Rakyat boleh kehilangan 34 kerusi sedia ada jika hanya lima peratus undi Melayu berpindah (swing) ke BN. 

Apabila para pendokong PR bercakap untuk menawan Putrajaya atau menambah koleksi negeri-negeri yang dikuasai, maka mahu tidak mahu peratus sokongan dari para pengundi Melayu mesti ditingkatkan berbanding perolehan 2008. 

Masalah terbesar PAS ialah demokrasi yang berat sebelah, penguasaan media dan penyalahgunaan jentera kerajaan dalam pilihanraya. Terbaru, Jabatan Pendaftaran Negara mengangkut para pengundi BN dari Sabah untuk ditukar alamat ke Selangor bagi membolehkan mereka mengundi BN di Selangor. 

Penjaga garisan yang diharapkan membantu pengadil melaksanakan keadilan dalam perlawanan nampaknya membantu secara terang-terangan pasukan pilihannya. Semua situasi yang berlaku di tanahair ini wujud sejak 30 tahun di Mesir. Siapa kata Mesir tiada pilihanraya? Tapi pilihanraya yang berat sebelah ini tidak membawa apa-apa erti kepada rakyat jelata.
Maka sewaktu semangat Pemuda PAS yang selama ini macam terpendam, tiba-tiba bangun dengan penuh bergelora menampakkan kebangkitan mereka di dalam PAS, sebaiknya tenaga muda yang sangat ampuh ini diguna bagi menggerakkan kebangkitan rakyat. 

Apa yang Pemuda PAS boleh buat? Jika ditanya pada Pemuda Umno; tentulah kebolehan Pemuda Umno ialah menampal poster, menggantung banner, menonggeng buntut, melalak dan mencarut di hari penamaan calon serta menjadi kumpulan samseng BN yang akan melakukan pelbagai provokasi terhadap lawan. 

Pemuda PAS tidak begitu. Hari ini yang memimpin Pemuda PAS, sekalipun di peringkat kawasan, adalah doktor, pensyarah, jurutera dan pakar ICT. Pengikut Pemuda PAS terdiri dari semua golongan, namun majoritinya adalah golongan terpelajar yang sentiasa menguasai teknologi terkini. 

Jika ini kebolehan Pemuda PAS, maka mereka wajar digerakkan menjadi pahlawan siber di alam maya dan penyebar maklumat di alam nyata. BN mempunyai 10 siaran TV, 20 siaran radio dan tujuh media cetak. PAS cuma ada Harakah. Dengan akhbar Harakah yang hanya dibenar dijual untuk ahli, PAS dan rakan-rakan PR berjaya nafikan majoriti dua pertiga di Parlimen dan tawan lima negeri. Maka bayangkan apa yang akan terjadi kepada BN jika 30 ribu Pemuda PAS ‘ditauliahkan’ sebagai pegawai penerangan untuk seluruh rakyat Malaysia. 

Jangan lupa bahawa gerakan menghimpunkan rakyat jelata berdemonstrasi di Tunisia, Mesir, Algeria, Yemen, Libya, Bahrain dan lain-lain negara Arab, semuanya digerakkan oleh golongan muda melalui laman-laman social. Orang awam pun tidak kenal siapa sebenarnya pemimpin kebangkitan rakyat, kerana semuanya digerakkan melalui alam maya. Itulah kejayaan golongan muda. 

Kerja seterusnya yang paling relevan dengan Pemuda PAS ialah menarik golongan muda untuk menyokong PAS. Hanya orang muda yang paling efisien dalam mempengaruhi golongan muda. Program-program kemasyarakatan terdapat golongan muda mesti ditingkatkan lima kali ganda. 

Isu DAP anti Melayu dikaitkan dengan kejatuhan sedikit sokongan Melayu terhadap PAS. Hakikatnya orang Melayu sejak berzaman; ‘isu’ adalah perkara kedua yang menentukan pola sokongan terhadap mana-mana parti politik. Perkara pertama ialah ‘sentuhan budi’ (yang disokong dengan kejahilan bahawa segala kebaikan yang didatangkan kepada rakyat adalah milik Umno) menyebabkan mereka terikat menyokong Umno sekian lama. 

Jika 30 ribu Pemuda PAS dapat menyambung semula misi Almarhum Ustaz Fadzil Noor untuk memasyarakatkan PAS, melalui pelbagai program yang menyentuh hati nurani rakyat jelata, maka ledakan isu negatif oleh BN terhadap PAS dapat dipadamkan begitu sahaja. Kerana orang Melayu mudah lupa dan mudah termakan budi. 




Semangat pemuda Pas Kedah..
 






Ayuh Pemuda PAS, terjemahkan misi dan misi dalam tindakan. Jika tumbang BN di Putrajaya, maka Pemudalah pemegang saham terbesarnya terhadap kejayaan tersebut.aminnn......takbir!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...